Tuesday, December 7, 2010

jam tangan

Seorang pemuda sedang dalam perjalanannya kembali ke

Kuala Lumpur dengan

menaiki keretapi Mel-malam. Antara penumpang yang

ramai ada seorang tua

yang duduk disebelahya. Setelah lama berdiam diri,

sambil menguap si pemuda

bertanya kepada orang tua tersebut, " Pakcik, pukul

berapa sekarang?"



Sebuah pertanyaan yang biasa, yang kadangkala kita

tujukan kepada

sesiapapun kan? Dan selalunya kita akan mendapat

jawapan. Namun kali ini

sungguh diluar dugaan, orang tua tadi berdiam diri

sahaja.



Mungkin orang tua ini kurang pendengaran, berkata

pemuda tersebut di dalam

hati. Dia mengulanginya sampai 3 kali. Namun orang

tua itu tetap berdiam

diri tanpa sebarang riak dari wajahnya.



Pemuda tersebut mencuit orang tua tersebut dan

berkata, "Saya hairan

mengapa pakcik tidak menjawap pertanyaan saya?

Salahkah saya bertanya?



Orang tua itu menoleh sambil berkata, "Bukannya saya

tidak mahu

menjawap,tapi nanti kalau saya jawap, kita pasti

akan bersoal jawap

mengenai soal ini soal itu, dan akhirnya kita akan

bertambah mesra."



Si pemuda termangu mendengar ceramah orang tua itu.

Terus dia bertanya

lagi, "Lalu apa salahnya kalau kita menjadi lebih

mesra?"



Orang tua itu berkata lagi, "Apabila kita bertambah

mesra ketika anak gadis

dan isteri saya menjemput saya di Kuala Lumpur,

nanti kita akan turun

sama-sama.Dan saya pasti mengenalkan mereka kepada

kamu."



Si pemuda itu tambah bingung dan tidak tentu arah.

"Jadi?" tanyanya lagi.



"Isteri saya orangnya baik sekali kepada semua

orang, takut nanti dia

mempelawa anda ke rumah. Nanti kamu akan mandi dan

berehat di rumah saya,

dan juga akan kami jamu di rumah saya. Setelah itu

kamu boleh menjadi rapat

dengan anak gadis saya dan kamu akan menjadi teman

lelaki anak saya.

Lama-lama kamu akan menjadi menantu saya," katanya

lagi.



Si pemuda yang tadi sudah bingung sekarang semakin

bingung.Terus dia

bertanya, "Pakcik, apakah hubungannya semua ini

dengan pertanyaan saya yang

pertama?



Sambil berdiri orang tua tersebut menjawap dengan

lantang, "Masalahnya?,

SAYA TIDAK MAHU MEMPUNYAI MENANTU SEPERTI KAMU. JAM

TANGAN PON TAKDERRR!

CIKAI BETUL!!"


[this is just for fun and believe me after this there will be more]

No comments:

Post a Comment